lördag 4 april 2009

Ölinventering II


I somras gjorde jag en ölinventering. Det var ganska roligt, och med tanke på att jag ölflaskor i varenda skåp, skafferi, garderob - ja varenda vrå, så kändes det som att det vore bra att få lite koll på vad man egentligen samlat på sig.

Here goes:

  • Porter & Stout:
BrewDog Paradox Smokehead
Brooklyn Black Chocolate Stout 4 st
Dugges ½ Idjit Imperial Porter
Goose Bourbon County Stout 2 st
Lion Stout
Mikkeller Beer Geek Brunch
Nøgne Ø Imperial Stout
Nøgne Ø Dark Horizon 2nd Edition
Rogue XS Imperial Stout 2006
Stone Imperial Stout 2 st


  • IPA & liknande:
Ballast Point: Dorado DIPA
Bitter & Twisted
Flying Dog Double Dog Double Pale Ale 2 st
Founders Double Trouble DIPA
Goose Island IPA 3 st
Great Divide Titan IPA 10 st
Great Divide Hercules DIPA 8 st
Jämtlands IPA
Left Hand Twin Sisters DIPA 2 st
Mikkeller Draft Bear
Mikkeller DSB
Mikkeller Stateside IPA
Nynäshamn Indianviken 2 st
Nøgne Ø DIPA 3 st
Nøgne Ø IPA 2 st
Oppigårds Indian Tribute 4 st
Oskar Blues Gordon DIPA 2 st
Oskar Blues Dales Pale Ale 5 st
Rogue XS Imperial India Pale Ale 2 st
Samuel Adams Imperial Pilsner 6 st
Sidenapa 8 st
Sierra Nevada Harvest 2008 4 st
Sierra Nevada Celebration 2008 8 st
Sierra Nevada Celebration 2007 1 st
Stone IPA 3 st
Stone Ruination 3 st
Ölands Gårdsbryggeri:Tokens Clusterbomb
Ølfabrikken 100 gram DIPA


  • Barley Wine:
Brasserie Dieu Du Ciel Solstice d'Hiver 2 st
Brooklyn Monster 3 st
Hogsback Brewery "A over T"
Nynäshamn Bötet
Nøgne Ø #100 2 st
Thomas Hardy's 2006
Thomas Hardy's 2008
Sierra Nevada Bigfoot 2008
Stone Old Guardian


  • Övrigt:
Brother Thelonius
Fullers Vintage Ale 2007
Fullers Vintage Ale 2008
Mikkeller Not just another wit
Nils Oscar Trippel
Orval 2 st
Oud Beersel
Prize Old Ale 2007 3 st
Slottskällans Strong Ale 2007
Slottskällans Strong Ale 2009
Stone Double Bastard


Följande har stoppats i en kartong för att lagras


  • Källaren:
Prize Old Ale, 3 st
Orval, 1 st
Solstice d'Hiver, 1 st
Goose Island Bourbon County Stout, 1 st
Stone Imperial Stout, 1 st
Brooklyn Black Chocolate Stout, 2 st
Slottskällans Strong Ale 2007, 1 st
Slottskällans Strong Ale 2009, 1 st
Fullers Vintage Ale 2007, 1 st
Fullers Vintage Ale 2008, 1 st
Thomas Hardy's 2006, 1 st
Thomas Hardy's 2008, 1 st

Tar gärna emot kommentarer kring ölen jag valt att lagra. Har jag någon annan som också borde lagras, eller har jag tänkt lagra någon jag hällre borde dricka snart?

19 kommentarer:

Markus sa...

Rent spontant tycker jag det var en hel del IPA/DIPA som nog jag inte skulle valt att lagra allt för länge. Vissa funkar rätt bra men andra tappar stinget rätt friskt med tiden. Har druckit några riktigt humletrötta DIPA och det var inte speciellt spännande. Prövade en Maharadja från Avery som var drygt ett år gammal och den var mer söt än besk. Inte dålig på något vis men jag misstänker att den är en bra bit från hur bryggeriet tänkt att den ska vara.

Fredrik sa...

Goda grejer Dempa lägg ner alla 2008 Thomas Hardys och glömm dom i hundra år dom behöver verkligen lagras. ;-)

Marc sa...

Underbar öllista. Jag skulle rekommendera att lägga Nøgne Ø DH2 i lagringskällaren några år så att den ska hinna gosa ihop sig ordentligt.

Yukio sa...

Vart sade du att din källare låg?

Tre katter sa...

Var min döda orgidé tvungen att vara med på bilden? :)

//Frugan

rickgordon sa...

Hallå dempa! Skulle kunna kommentera en massa här men väljer att hota dig med spöstraff om inte Dorado drickes snarast ;-)
What Markus said alltså...

AndersAnd sa...

Bara se till o drick dina humlebomber nu alltså! Vad hände med Nugget Nectarn!? tyckte du den var ok? ska du lagra den i nått år först eller!?

;)

dempa sa...

Tack för era kommentarer grabbar, dock hade jag inte för avsikt att lagra nån IPA/DIPA även om jag verkar stashat på mig ett lager och kanske tryckt lite för länge på några av dom.
Men jag ska börja avverka dom snart, först ut är Doradon ;)

Nögne DH:2 blir nog till att ställa ner i källaren bland de andra ja.

Weine sa...

Dorado DIPA är god, gillar förövrigt Ballast Points produkter. Planerar köpa några Big Eye IPA i Köpenhamn. Grym IPA.

Weine sa...

Du har samlat på dig en rejäl hög öl där. Drack du föresten någon hopslam eller pliny the elder i helgen?

Weine sa...

Det var en sak till. Hur länge kan du vara med på öl-träffen? Är det något visst klockslag då du måste lämna?

Anthony sa...

Nej vet du vad, ut med hela rasket till gubbarna på parkbänken och köp in 5 flak Sofiero 7.3 så det händer något ;)

dempa sa...

Weine: Ingen speciell tid, men jag ska upp tidigt på söndagen och dessutom kunna köra bil, så det blir nog inte jättesent. Något speciellt du tänkte på?

affe sa...

Jag skulle lagrat några till om jag kände att jag kunde hålla mig borta från dom och hade plats, tänker främst på:

Oud Beersel, Brother Thelonius, Brooklyn Monster, Lion Stout och möjligen Bötet

Jonte sa...

Blir lite smått avundsjuk på folk som har en ölkällare med stabil temperatur året om. Lagrar du i vanlig rumstemperatur? Undrar hur mycket ölet påverkas av det. Jag har en del öl som stått ganska länge i skafferiet.

dempa sa...

Affe: precis sådana förslag jag vill ha. jag är inte speciellt sugen på att dricka någon av de nämnda, några finns dessutom på systembolaget så visst kan jag lägga undan dessa nåt år eller så!

Rekan: Jag har haft mina grejer i ett "kallskafferi", som dock inte är särskilt kallt på sommaren. Nu har jag stoppat ner grejerna i källarförrådet, det känns hyfsat svalt året om. Kanske tar ner en termometer för att mäta hur många grader det är nu jämfört med sedan i juli.

Tomas sa...

Fin ölkällare! Du klassificerar Indianviken som ett barley wine; jag skulle kalla den en IPA. Kommentar?

dempa sa...

tomas: du har naturligtvis helt rätt, inte klassar jag den som ett bw inte. den har bara smugit sig lite fel i listan :)

Tomas sa...

Då är jag nöjd och får gratulera dig till vad som ser ut som en god närmsta framtid! :-)

 
dempabeer ©2009
Design by Daniella Weiler