söndag 14 juni 2009

Amylase Sommarölsträff 2009


I lördags var det så dags för ännu ett besök på Folkets Hus i Fräntorp för Amylase's Sommarölsträff!

Många kända ansikten blandat med en hel del nya - det var nytt rekord på besökarantalet - 160 st!
Många bryggare hade lärt sig att det nog inte räcker med de pliktskyldiga 6 liter som det är minimikrav att ta med, en del hade upp emot 18 liter att bjuda på.

Vinnaren blev mycket rättvist Rick Gordon Lindqvist ihop med Tomas Lundqvist och Magnus Ahlström med sin "Drakens IPA" som var en amerikansk IPA torrhumlad med 100gram Centennial och 100gram Simcoe. Mycket god, ingen öl var ens i närheten doftmässigt.

Resultatlista

Något man kan konstatera är att det görs oerhört bra öl hemma i köken. Om man får säga något negativt med det hela var det kanske att det var lite väl många öl som var i typ samma stil: IPA/Pale ale/bitter - närmare hälften av de 30 ölen! Saknade en maffig stout.

Sen verkade det som att ett gäng högskolestudenter hittat dit - det kändes som att de mer såg det som en "gratis" ölbuffé/drick så mycket du kan för 100 kr.. lite trist när de uppmanar folk att inte ta så mycket i sina glas så att alla verkligen får chansen att testa alla bidragen.

Är lite förvånad att Lazy Sunbather Summer Ale bara ser ut att ha fått 1 röst - minns inte om det var jag som lade den men jag tyckte hursomhelst det var en riktigt god somrig ale.

Bonusbild signerad Rick Gordon Lindqvist:

***

Senare på kvällen samlades jag, Weine, Victor, Rekan och Lisa hos Christer för att dela några aningen speciella öl. Eller vad sägs om..

Dogfish Head 120 min IPA - Vad hade jag förväntat mig? En humlebomb på 20% ? Nja, men kanske åtminstone lite humle och härlig beska. Men det var i princip bara extem alkohol och sötma. Jag hade stora svårigheter att dricka denna. Möjligen att det hade varit lättare som Christer sa, att avnjuta den som avec med ca 5 cl i ett whiskysniffarglas till en kaffe..
Hursomhelst var flaskan ca 1 år gammalt, och att de torrhumlar ölen i 30 dagar innan den buteljeras känns ju aningen bortkastat..

Dogfish Head Midas Touch
Ännu ett udda öl.. innehållande "white muscat grapes", honung och saffran. Det sistnämnda var också ett "jaha?". Söt, onödig öl enligt mig.

Rogue Chipotle Ale
Tänk dig att du sitter på en uteserverig och dricker en lageröl. Du reser dig upp och går på toaletten. När du kommer tillbaka sätter du dig ner, och tar en klunk öl utan att uppmärksamma vad som hänt.. Du spottar frustande och hulkande när du känner att någon stoppat en cigarettfimp i din öl medans du var borta. "Haha, jätteroligt" säger du till dina kompisar som vrider sig av skratt.

He'Brew Jewbilation 12
Hade inga större förväntningar på denna tolvprocentiga, 12-malt&humleinnehållande American Strong Ale. Men den förvånar redan vid upphällandet då den är mörkmörkbrun, nästan svart!
Smakar mycket av rostad malt, men ändå välhumlad. Vi är oense, några av oss menar det är en imperial stout, några en slasktratt (American Strong).

Cantillon Kriek
Christer gav sig den på att locka över mig till den syrliga sidan. Visst var den rätt syrlig, men ändå klart drickbar (ett glas eller så) till en film eller något. Kände dock av syran långt bak i halsen

Hoppin' Frog Boris the Crusher
Äntligen en riktigt god öl! Eller nja, vi drack en Stone Russian Imperial Stout innan också, och Jewbilation var helt okej. Men denna var trevlig. Dock saknade jag något hos den, kanske jag är en sådan som uppskattar när det är mer kaffe eller choklad i stouten än vad det var i denna?

8 kommentarer:

Jonte sa...

Jag hade Lazy Sunbather Summer Ale på typ fjärde plats. Tyckte att hans bitter var ännu bättre.

Får tacka för ölen också. Tyckte inte att 120-minutaren var dålig, även om humlen saknades. Jewbilation var också bra.

Christer sa...

Det var en riktigt trevlig dag och kväll. Lazy Sunbather kom fyra för mig och fick ingen poäng. God öl överlag men jag saknade lite mörka porter och stout, havrestouten som var med kändes lite väl ljus och smakade väl sådär...

gnoff sa...

Jag sa till någon lirare som tog ett fullt glas någonstans och fick ett mumlande "Johan sa att jag fick ta" tillbaka. Såg samma kille fylla fulla glas fler gånger under dagen också.
Slutar väl med att endast inbjudna får komma, eller att bryggarna får stå och portionera ut sina öl.
Mycket trevligt hur som helst!

rickgordon sa...

Men vem är rumänen på bilden?

dempa sa...

Gnoff: Ja det vore ju trist om det blev så att man fick ta till några åtgärder, men kanske allt för nödvändigt.

rickgordon: skulle tro att det är en bild på din framtida son, hälften svensk hälften ungrare!!

Fredrik sa...

Vad är det för en typ på bilden egentligen? ;-)

Verkar ha varit en trevlig tillställning.

jani sa...

Hej Dempa!

Råkade stöta på din blogg av en ren slump. :) Försöker minnas när vi sågs sist och funderar på om det inte kan ha varit nere i Smålandsstenar. Det var en konstig kväll, minst sagt ...

rojo sa...

Haha, hur har jag kunnat missa den fantastiska bilden på dempa? Den vinner ju klockrent bästa pris i vilken tävling som helst. Tack Rick! Dempa kommer nu att för all framtid få höra detta från mig när vi träffas... :)

 
dempabeer ©2009
Design by Daniella Weiler