tisdag 14 juli 2009

London i bilder

Jag får nästan skämmas över hur lång tid det gått utan ett inlägg om London sedan jag kom hem. Får skylla på semestern, värmen, sen att jag börjat jobba igen..

Vad är London utan ett besök på Wetherspoon's?? En franchisekedja man hittar lite varstans i lite olika former, men alltid de färgglada menyerna med billig öl och mat.
Stället vi var på hade 5 real-ale's, nu minns jag ju inte exakt vad det var jag drack för det har gått så lång tid och jag aldrig skrev upp det. Men vi kan säga att 2 av de 5 ölen på cask var "okej" medans tre var riktigt dåliga - infekterade? För inte ska det väl smaka wellpapp om en porter, eller som att någon fimpat i din bitter?



Vi gick en promenad genom London, och gick förbi Ye Olde Chesire Cheese - en pub med anor från 1538 men som blev återuppbyggd 1667 efter den stora branden i London. Väl inne var tanken att vi skulle ta oss ner i källaren, där man sitter i "grottor", men det var tyvärr stängt mitt på dagen när vi var där. Resten av puben var ganska mörk, få sittplatser och inget roligt på tappkranarna, så vi bestämde oss för att gå vidare.




Ett av mina stora mål med resan var att besöka Borough Market och Utobeer!

Väl där så är det ett par uppställda bokhyllor med lite blandat roligt på. En del belgiskt, brittiskt, och amerikanskt.




Roligt att de hade fått tag på riktig svensk kvalitetsöl!


Ägarna till UtoBeer har även en pub ett stenkast från affären sett. Man kan väl säga som så att det inte utger sig för att vara någon snobbställe..


De hade några sittplatser inomhus, samt en veranda med ett gäng sittplatser. Tyvärr hade de inte så mycket intressant på tapparna, och inte mycket roligt i kylarna heller.. Drack dock en väldigt god real ale - HopHead från Dark Star. Hade testat den på Oliver Twist i Maj, men den var nog liite vassare nu.


Storm King Imperial Stout från Victory hade de! Förutom att jag köpte med mig två st från UtoBeer så delade vi på två flaskor av denna underbara svarta sörja! En av de godaste imperial stout's jag testat, krämig och mycket lakrits! Roligt att min polare Parkas som inte är någon stor ölkännare verkligen uppskattade denna!

Det var väldigt varmt och fuktigt, så vi blev lite sugna på någon törstsläckare som dessutom kunde restaurera våra smaklökar som vi tidigare bombarderat med BrewDog's tuffingar Hardcore IPA och Chaos Theory (DIPA). Den senare tycker jag är riktigt trevlig faktiskt!

Det känns nästan som att man har en berg & dal-bana ovanför sig..


Av en händelse började jag snacka med en ölnörd inne på UtoBeer som när han hörde att jag var från Göteborg frågade "känner du Rick?!", och sen berättade han om när han var i Göteborg 2006 på Ratebeer-sommarträff, att de varit på Haket och Rover osv. Nu minns jag inte vad den här snubben hette - Rick, Andreas eller Gnoff kanske kan hjälpa mig? Riktigt trevlig snubbe hursomhelst. Han älskar Dugges!

En trevlig Londontripp helt enkelt!

13 kommentarer:

Mo sa...

Var det inte Glenn eller Glyn eller nat sant?

Anders37 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anders37 sa...

Tom heter han. En trevlig kille som är bar manager på The Rake. Hans namn på Ratebeer är MagicDave6.

Jonte sa...

Hophead är grym! Synd att man inte kan dricka den oftare.

rickgordon sa...

Tom ar en Capital Fellow med ett galet olintresse. En skon snubbe som alltid staller upp nar det kommer besok langvaga ifran.

Magnus Bark sa...

Fasen vad sugen jag blir på en tripp till London nu!

JoeG sa...

Har hört att Krönleins Stockholm ska vara god, finns den bara att få tag på i London? någon som testat? :P

Marsiblursi sa...

Tom ar en Capital Fellow med ett galet olintresse. En skon snubbe som alltid staller upp nar det kommer besok langvaga ifran.


+1

bengt sa...

Jag kanske är lite dum, men vad är egentligen syftet med att besöka en Wetherspoons?

Det är en lågpriskedja med (oftast)sunkiga pubar och dålig koll på sina öl (som du märkte). Hade du lagt 20 minuter på att forska lite på internet och 30p/pint extra kunde du ha druckit bra öl på en bra pub...

Kikade på menyn och såg nu vad som lockade; Kopparbergs cider, då förstår jag....

dempa sa...

Låt mig förklara det Bengt. Det kommer från min och mina polares första Londonresa, när man var 21-22 år gammal och bara drack billig lageröl, och dessutom inte hade världens största budget. Då förstår du nog att Wetherspoon's var rätt okej, och de färgglada menyerna tilltalade oss "barn" ganska mkt.

Men oftast är det ju väldigt sunkiga pubar, men den vi stiftade bekantskap med i början av vår karriär låg i Maidenhead och var riktigt trevlig.

Magnus Bark sa...

Till Wetherspoon's försvar kan jag säga att jag både ätit helt okej mat liksom drukcit utmärkt hållen Landlord på ett av deras ställen (mitt på Holborn tror jag) för något år sedan.

bengt sa...

Bark;

Du chansade och överlevde, att du valde att äta där var speciellt modigt gjort.

Men att åka till London och gå på en JDW är väl lite som att åka till Linköping och gå på Hamlet...meningslöst

gnoff sa...

Tom ar en Capital Fellow med ett galet olintresse. En skon snubbe som alltid staller upp nar det kommer besok langvaga ifran.


+1

 
dempabeer ©2009
Design by Daniella Weiler