måndag 16 februari 2009

Grym öl


Här har vi dagens fångst!
8 st Sierra Nevada Harvest, 7 st Nøgne Ø Dobbel IPA, 1 st Left Hand Smokejumper.
Strax under tusenlappen..
Träffade lite bloggfolk i form av Rekan (och Lisa), samt Victor. Trevliga filurer.


Annars köade de flesta för att få tag på en flaska Octomore. Den ligger strax över tusenlappen och det fanns bara 24 st. Person nr 25 i kön måste således blivit lycklig då jag som nr 15 tackade nej till en flaska..


I fredags kände jag att det var dags att öppna den så otroligt hypade Alesmith IPA.
Har hört från många bloggare att den ska vara "bäst" i IPA-väg. Även personen bakom namnet "Marsiblursi" talade under Oceanbesöket om för mig att jag borde skynda mig dricka den medans den var färsk. Så det gjorde jag. Och den var verkligen supergod!
Har nog inte smakat en så bra IPA, den var sjukt lättdrucken men ändå väldigt smakrik. Härliga humletoner och en skön beska. Det enda jag var lite besviken på var att den inte doftade så extremt mycket.
Tack till Weine som jag fick köpa den av!


Hade ett besök av en norrman i lördags, och vad passade då bättre än att testa en norsk dubbel IPA i form av Dobbel Dose från Haandbryggeriet.
Doften var.. "jaha?".
Inte direkt så att den doftade Dubbel-IPA. Smaken var inte heller något jag hade förväntat mig. Den kändes lite billig tyvärr. Och jag köpte den förvisso på Danmarks motsvarighet till Konsum.
Smakade som helhet mycket mer likt ett barleywine än en dubbel-ipa. En besvikelse.

8 kommentarer:

Gyllenbock sa...

Ber att få gratulera till en mycket fin fångst! :)

Ale Smith IPA blir man ju inte alls sugen på, jädrans vad intressant!

Anonym sa...

Dobbel Dose är bryggd med europeisk humle, om jag inte har missuppfattat det. Själv bor jag som sagt i Karlstad så jag har inga nya öl hemma än. Borde gå ner och beställa en flaska Dobbel IPA dock :P

Baggen sa...

Alesmith ipa hoppas jag kunna få smaka någon gång! Har man tur finns
det någon flaska i danmark nästa gång man styr kosan dit (och för min del blir det garanterat i maj för ölfestivalen)

Det blev ett rejält inköp av Harvest såg jag, man får gratulera :) Har inte druckit den själv så mycket nyfiken :) Borde eg testa ikväll för att se om man ska köpa några till medans det finns.

Victor Dahlberg sa...

Det var roligt att stöta på dig Dempa! Så det blev ingen kriek trots allt? Det enklaste lösningen till kriekproblematiken är givetvis att du köper en av varje. Cantillon skall man ju absolut se till att testa någon gång även om det kan bli en smärtsam upplevelse! Jag har planer på att köra en provning av spontanjäst någon gång inom en inte allt för avlägsen framtid och detta blir väl någon slags inbjudan om intresse skulle finnas!

Jonte sa...

Drack också AleSmith IPA i helgen. Sjukt god. Känns som jag har blivit frälst på jänkarhumle igen :)

Markus sa...

Mycket trevliga öl må jag säga. Fick själv hålla lite i plånboken eftersom det blivit osannolikt mycket ölinköp det senaste halvåret.

/Markus

Fredrik sa...

Jag gillade iofs haandbryggeriets dubbel ipa, (fast inte lika mycket som ale smith's ipa).

Drack föresten en oakaged speedway stout 2006 från alesmith i lördags, schysta bananer.

Anonym sa...

Skall bli skoj att se om den där Dubbel IPA:n från Norge blir en postitiv upplevelse eller om den där Japanen sabbat hela kalaset ;)

 
dempabeer ©2009
Design by Daniella Weiler