söndag 17 maj 2009

Thornbridge & Beermerchants


Jag ska till London veckan efter midsommar och hälsa på min kompis Parkas.
Snappade upp ett tips från Fajanen, om att bloggaren Knut-Albert beställt öl från Beermerchants till sitt hotell.
Jag kikade runt på siten och hittade väl inget direkt nytt och jättespännande, förrän jag gick genom den brittiska sektionen. Där fastnade jag för Thornbridge Hall. Mindes att jag läst namnet någonstans, och det i positiva ordalag, och fick tillslut reda på att det var Victor och Andreas som hade delat på en flaska Thornbridge Halcyon(Green Hopped IPA 2008 Harvest), en IPA i amerikansk stil på 7.7%.

Victor skrev om denna: "Ölet var disigt apelsinorangefärgat med en något smutsvit skumkrona. Doften var mer eller mindre som att fylla ena näsborren med tallbarr och kåda och den andra med citrusindränkta gröna humlekottar. Var det någon som sa löjligt inbjudande? Även i smaken fanns mängder av kåda, tallbarr, söt citrus och lätt mango tillsammans med en torr beska. Smakmässigt ett av de ”grönare” ölen jag druckit på väldigt länge – humlekottar, omogen frukt och gräs fyllde glaset till bredden. Sötman och sältan samsades fint med beskan i den torra eftersmaken"

Jag blev riktigt intresserad av att testa något från detta bryggeri, som inte ens verkar ha några produkter på varken pub eller affär i London.

Följande beställdes:
1 Bracia Stout, 9%, 50cl
1 Jaipur IPA, 5.9%, 33 cl
5 Halcyon IPA, 7.7%, 50 cl
1 Alliance Madeira Reserve 2007, 11%, 33 cl

Den sista har de bryggt ihop med Garrett Oliver från Brooklyn Brewery. Det är en Barley wine lagrad på Madeirafat. Egentligen skulle jag köpa den vanliga Barley Wine'n men de skickade fel, och hade inga fler kvar av den jag ville ha. Fick 3£ tillbaka som plåster på såren, det var sjysst service.

Är riktigt glad att jag lyckats få hem dessa öl, eller ja - de är ju inte hemma än men står förhoppningsvis och väntar på mig hos min polare i London.
Kan tillägga att det mesta tagit slut fort på Beermerchants, i skrivande stund finns det bara kvar flaskor av Bracia och Halcyon. Skynda fynda!

Ah, just det. En flaska Little Creatures, en APA från Australien står med där på hörnet, jag var tvungen att testa den med..

6 kommentarer:

Mo sa...

Little Creatures finns återigen på "min" OddBins (Portobello Market) och på UtoBeer (om det nu skulle vara så att du uppskattar den).

Jonte sa...

Thornbride är jag väldigt nyfiken på. De verkar ha en hel del bra öl.

Fredrik sa...

Alliance serien är riktigt grym, dock gillade jag inte den "vanlig" så mycket, så det var tur för dig att det blev fel, maderiran var bäst, enligt mig.

dempa sa...

Härligt Fredrik!
Har du testat någon annan från Thornbridge?

Knut Albert sa...

Thornbridge har fantastisk øl.
Et tips til en annen gang - send en e-post til Beermerchants og spør om de har fått inn noe nytt. Jeg fikk med en del Californiaøl i min bestilling også, og det kan hende de har noen enkeltflasker som ikke finnes på web.

dempa sa...

Bra tips K-A, det ska jag köra på nästa gång!

 
dempabeer ©2009
Design by Daniella Weiler