måndag 23 augusti 2010

the End of History II ?


Ni känner alla till Brew Dog's 'the End of History', där man gjorde en 55% öl som man placerade inuti uppstoppade gnagare.

När vi var i Köpenhamn säger min kompis Parkas samtidigt som han halar fram ett paket: "Jag har en present, en sak som bara producerats i 12 exemplar", och då jag ser att paketet är hyfsat format som en flaska blir jag svettig - han KAN väl inte varit så galen att han lagt 500, 700 pund eller vad de nu kostade per flaska??
När han sedan halar fram mjukisdjuret Kevin med en insydd BrewDog Tokio* pustade jag lite lättat ut, och föll i gapskratt.
Parkas fru hade sytt och donat, med ett fantastiskt roligt resultat. Eftersom han redan hette Kevin fick han heta 'Kevin Punkt Slut'.

Det blev aldrig av att vi drack honom, så han får väl hänga med på nästa resa vi företar oss.

Mer om Köpenhamnsresan då?

Jo efter ett misslyckat försök att hitta till Ørsted Ølbar & Cafe under fredagkvällen så hittade vi dit under lördag-eftermiddagen och det var ett mysigt ställe som påminde lite om någons vardagsrum. Även här hade de fantastiska Grassroots Deva IIPA och jag drack även en god Beer Here Lupulus på fat.
Ett annat svenskt par satt bredvid oss, vi började prata öl och det var visst Sällskapet Maltes ordförande Tomas med fru Lena vi stött på. Roligt att de även brukade besöka dempabeer! Ibland är världen liten.

Kvällen spenderades på Mikkeller Bar. Det låg faktiskt väldigt nära vårat hotell. Stället var faktiskt mysigare än jag hade väntat mig. Vita väggar, tända ljus, lite halvromantiska detaljer, tjusiga glas.. visst var det ett ganska hyfsat ölutbud men jag hade nog väntat mig något mer - något grymt amerikanskt på fat?

Det som är bra är att man kan beställa 20 cl eller 40 cl-prover.
Här ser ni vad som serverades:

Mikkeller Vesterbro Pils: Kraftigt humlad pilsner, men inte alls lika bra som American Dream.
Mikkeller Hårdkogt IPA: Tyvärr en besvikelse, inte i närheten av den tuttifruttikaramell som Weine upplevde. Är den redan för trött?
Mikkeller Yeast Brett: Hade nog väntat mig mer skarpa tydliga brett-toner. Eller är det bara som så att jag mest testat extrem-suröl och därmed inte kunde uppskatta denna till fullo?
Mikkeller/BrewDog I Hardcore You: Förmodligen ställets bästa öl. Den beställdes in igen. Påminner mer om I Beat You än Hardcore, men gillar man humle blir man inte besviken på denna.
Mikkeller Limoncello (inte med på bilden, dök upp dagen efter istället för Spontanale): Sötsliskig likörighet med citronklang som inte alls uppskattades av undertecknad.
Nøgne Ø/Jan H. Fjeld Two Captains Double IPA: Helt okej DIPA som jag nog drack efter allt för mycket annat för att kunna ge ett ärligt betyg.
Mikkeller/Amager Herr Fru Weasel Brunch: Mycket bra kaffestout som jag hade otroligt höga förväntningar på. Ska väl inte säga att jag blev besviken men inte heller kände jag "wow". Även här kan jag varit en smula "öltrött" om man får uttrycka sig så, skulle kanske uppskattat den mer en annan dag..

Söndagen spenderades på Khioskh där vi köpte ett par kalla öl, en kortlek och några plastmuggar och satte oss på en träbänk en bit därifrån. Detta gillar jag verkligen med Köpenhamn! Dessvärre dök ett fasansfullt regnoväder upp så det blev inte så mycket tid med våra öl. Speedway Stout som vi tex hade köpt på Ölbutikken fick vi tex panik-öppna och dricka ur SevenEleven-glas då några i gänget skulle åka till Kastrup.

Hursomhelst, en mycket grym resa med en massa spännande rolig öl. Framförallt var det kanske roligt att testa Sink the Bismarck! Det var verkligen en otrolig sak. Trots sina 42-something% så var den inte spritig. Inte eldig av alkoholen. Inte söt. Men doftade HUMLE! Och smakade humle med en twist, en beska som inte var av den här världen. Verkligen en häftig tingest. Värd pengarna? Svårt att säga. Jag glad och tacksam att Mo valde att dela med sig av den, för det var verkligen häftigt att testa den!

Avslutningsvis vill jag även plussa för Kihoskh.
Perfekt ställe att gå och köpa lite kall bira till hotellet ifall man är där över en helg. Eller köpa några kalla att dela på tåget. Eller varför inte göra sina ölinköp där? De är billigare än Ölbutikken och har definitivt en hel del rolig öl. Dock inte i närhet av Ölbutikken vad det gäller exklusivitet.
Fast dom är exklusiva vad det gäller två öl: Thörsth! - en Mikkeller-öl som bryggts speciellt åt kiosken i maj. En lättdrucken american pale ale, 'ta två för 30 DKK'.

Dessutom är man enda butik i Köpenhamn som har Lagunitas Hop Stoopid, och den kostar 46 dkk för en bomber vilket är riktigt prisvärt.
Ångrar nu att jag inte köpte fler, sippar på en just nu. Den var ganska ny-inkommen sa personalen, jag känner väl att humlen tappat en del på vägen hit men det är fortfarande en mycket god öl!

the End of History II - Kevin Punkt Slut, tackar för sig.

17 kommentarer:

Daniel - schnille.se sa...

Låter som ni hittade på en massa roligt i Köpenhamn!

Tyckte du inte Sink the Bismarck var spritig? Hm, kanske ska prova igen vid tillfälle. Roligt tilltag med mjukisdjuret, påminner om End of History on a Budget.

Kihoskh får ett besök av mig i veckan. Sjukt generösa öppettider.

Daniel

dempa sa...

Nä, tyckte inte den var spritig om man jämför med en whisky eller en vodka-snaps. Den senare får en ju verkligen att ruska på hela huvudet och rynka på näsan och få nån form av spasm.
Men hade någon hällt upp en Nanny State i glaset bredvid och bett en jämföra så kanske man hade tyckt Sink the Bismarck var "spritig". Men den var alltså inte så där eldigt spritig. Jag hade helt enkelt trott att det skulle vara mer spritighet i en såpass stark öl som 42%. Så att den doldes så väl av humlen, sättet den tillverkats på eller vad det nu är - det är otroligt!

Kihoskh's kanske främsta fördel är som du säger dess generösa öppettider, förutom de stora kylarna då.

Tomas sa...

Glömde förresten att nämna när vi träffades på Ørsted att där finns en relativt ny pub i London som heter Cask Pub & Kitchen som ligger i närheten av Pimlico. Den har bra cask-utbud, men även ett mycket bra utbud av flasköl, bland annat från USA.

Anonym sa...

Tomas, har tankt gatt dit till Pimlico och kikat, men det har inte blivit av. Har sett att Brewdog har haft nan beer event dar ocksa. Tack for tipset.

Weine sa...

Gillar att Mikkeller Bar kör mer stilrent och inte det burriga brittiska pub-stuket. Gillar även när tapparna placeras i väggen under tavlan med vad som serveras. Samtliga pubar jag besökt och sett på bild från USA kör med det upplägget vilket tilltalar mig. Slipper massa krom och koppar vid baren.

Fredrik sa...

Verkar som om ni haft en riktigt trevlig helg... :)

Anonym sa...

Sjalv gillar jag ocksa upplagget med ol-tavlan, men for ovrigt tycker jag knappast inredningen och stamningen pa mikkeller bar var nat att skriva hem om. Lagbudget ikea om du fragar mej. Sen var ju inte direkt stolarna utanfor nagon plats man vill sitta en langre tid pa, om man inte tycker om
att sitta och stirra in i en byggnadsstallning och en plywoodskiva mes posters dvs. - parkas

dempa sa...

men Parkas, kolla på den konstnärliga bilden på mig där jag sitter och filosoferar, du ser väl hur romantiskt och mysigt det ser ut?! ;)

Weine sa...

Visst Parkas, håller med dig om att Mikkeller Bar inte kommit helt i mål och kanske ganska långt därifrån med sin inredning. Ville bara poängtera att jag tycker det är befriande att se något annat än burrig brittisk pub-inredning på någon pub. Stolarna på gatan hade naturligtvis mycket mer att önska.

Weine sa...

Dempa hur var hotellet föresten? Har inte bott där men det har alltid varit med i diskussionen då de brukar ha bra pris.

Anonym sa...

Sant, Weine. Dom far ta och skaffa sej lite experthjalp fran nagra danska designers :) -Parkas

Anthony sa...

Alltid skoj att besöka nya ställen, skall kolla med dig sedan Weine innan jag drar till New York i vår, du skall få ge mig något tips som jag inte får missa.

Weine sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Weine sa...

Anton:

Pubar du inte ska missa: The Ginger man, Blind Tiger, Rattle N Hum. Jag hann tyvärr inte själv besöka Blind Tiger som ligger i West Willage (gick bara förbi utanför i all hast) men de jag pratade med på andra pubar rekommenderade den varmt. Rattle N Hum och Ginger Man ligger förövrigt bara på några få minuters gångavstånd från varandra. Jag hängde mest på Rattle N Hum. Vi hade förmånen att bo på östra delen av 34:e gatan i närheten av justs dessa två pubarna, praktiskt.

Butiker du inte ska missa: Whole Foods Bowery, New Beer Distributors. Det finns flera Whole Foods-butiker i New York men denna Bowery är klart bästa. Whole Foods är en lite ”finare” matbutikkedja som har riktigt in på delikatesser. Det finns flera Whole Foods i NYC men denna är klart bäst, de har en del bra öl inne i huvudbutiken men vid utgången efter kassorna finns det en egen lite specialbutik med enbart öl! Ett stenkast därifrån ligger New Beer Distributors som är en lagerlokal med massor av bärs. Dessa två butiker ligger i området NoLita (som står för: North of Little Italy) alldeles intill SoHo och Little Italy på södra Manhattan. Blind Tiger ligger inte allt för långt från dessa butiker borta i West Willage.

Det finns naturligtvis massor mer att besöka både på Manhattan och utanför men har du gjort dessa fem ställen har du besökt mycket av det bästa i NY.

Fan, nu längtar jag tillbaka. Det var överlägset den bästa resan jag hittills gjort och jag lovar att det kommer vara svårslaget.

Trevlig resa!

Parkas sa...

Kan varmt rekommendera Ginger Man jag med. Gillar hur dom kor med flights i New York, dar man far prova 4-5 ol i smaglas.

Ginger Man ar ocksa grym, det finns massor av coola delikatessaffarer i the Village runt Bleecker Street, som t.ex. Murray's Cheese. Den basta risotton jag haft kan man kaka pa Risotteria nar man ar i omradet.

Jag missade Rattle'n'hum nar jag var dar men den far jag prova nasta gang.

Weine sa...

Parkas har helt rätt - kör på Beer flights. Det är precis som han säger en bräda med plats för 5 mindre glas typ 10 cl. Samtliga pubar jag var på hade sådana till försäljning. Grymt att man hunnit smaka 5 olika öl när man enbart druckit en halv liter, och det kan behövas då mycket är starkt som du vet i USA. Det är svårt att avstå färsk IPA när man sitter där och njuter, man vill ju prova allt.

Anthony sa...

Härligt Weine, Ginger Man letade jag upp via Google, sedan något ställe när Biblioteket, skall bli skoj att strosa runt och slinka in på lite ställen som man ändå i förväg redadn spanat in. Tack för tipsen, blir värdefulla i strävan att spara på sina skor och fötter.

 
dempabeer ©2009
Design by Daniella Weiler