torsdag 15 maj 2008

Whiskyfunderingar..



Om en dryg vecka åker vi till Prag, och på flygplatsen ges tillfälle att shoppa loss innan hemfärden.
Har tänkt köpa nån whisky med mig hem, frågan är bara vilken.

Här ser ni utbudet.
Jag funderar på en Aberlour 12Y, Single Highland Malt Scotch Whisky, Sherry Cask Matured. Har nämligen en Balvenie Doublewood hemma som lagrats på sherryfat och den är jättegod.

Vilken tycker ni jag ska köpa mer, om ni väljer bland det där utbudet? Jag vill ha en motivering till varför jag ska ta just den whiskyn ni rekommenderar.
OBS! Ardbeg, Bowmore, Macallan och Laphroaig har jag redan så de behöver ni inte nämna.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Dalwhinnie Highland Malt, 15J, denna gillar jag, mild och fin...köp den...

A

Anonym sa...

Om du ska in i Prag, se till att kolla runt i stan innan du köper på flygplatsen - priserna i landet är så låga att det egentligen inte är taxfree de säljer.

Och priserna är mycket lägre utanför turiststråken. Kolla runt, fråga folk...

Anonym sa...

Precis, men utbudet kan vara sämre ju längre ut från stadskärnan man kommer, det slutaar med att du köper en 3-liters dunk med plommonlikör...ha ha ha ha

Anonym sa...

Tycker du ska forsoka forhandla dig till lite bra priser pa gula marknaden istallet!! :)

Anonym sa...

Jag hade gått på en Highland Park, en av mina favoritwhisky faktiskt. Smakrik och mycket god, trots att den är relativt mild och lättdrucken.
Dalwhinnie är också en höjdare. Brukar ofta bjuda på den till folk som säger att whisky är svårdrucket och starkt. Oerhört len och god. På tal om whisky, har precis fått en 25-årig Port Ellen sherry cask (50%, 1982) av min fru i bröllopspresent. Vet bara inte när man ska våga öppna den...
/Nicke

Anonym sa...

Bark: Har varit i Prag innan och märkte faktiskt att flygplatsen hade bättre priser än på exempelvis Albert i stan..

Nu finns inte Highland Park med i utbudet, dessutom har jag en sådan hemma..
Ingen dålig present du fick! Självklart ska du öppna den på lördagkväll, annars blir jag besviken och kommer kalla dig Snål-Nicke i all evinnerlighet ;)

Hmm.. både Nicke och Anton har rekommenderat Dalwhinnie'n nu, typiskt att den skulle vara dyrast ;)

Anonym sa...

Tyckte det var ett ganska tråkigt sortiment faktiskt förutom de rökiga varianterna. Kanske värt att kolla runt i Prag. Har för mig att Aberlouren är ganska ok. Glenlivet funkar också om man vill ha en söt och lättdrucken sak.

 
dempabeer ©2009
Design by Daniella Weiler