fredag 5 juni 2009

Öl som druckits..

.. den senaste veckan:


Jag & syrran delade en Sword Swallower Steel Hop Lager från Coney Island som vi fått från Mo i London.
Betygen på ratebeer och liknande sidor var inte överväldigande, och jag misstänkte en ganska gammal flaska, det stod bäst före december 2009 på den. Men den överraskade och var riktigt trevlig, påminde om Samuel Adams Imperial Pilsner men skulle klassas som lillebror i den familjen. Riktigt trevlig ändå, inte jättemycket doft men det doftade ändå gott, inte unket som en vanlig lager.


På söndagkvällen blev det ett besök på Bishop Arm's Avenyn där de råkade ha Ridgeway IPA på cask - en brittisk öl jag faktiskt tycker mycket om, gillar dess blommighet. Vi tog in en flaska också för att jämföra med real ale'n (till vänster i bild). Vilken vann? Real ale'n utan direkt kamp. Mycket trevligare arom och smak, samt att man upplevde kolsyran i flaskölet som ganska vass, något jag inte direkt tänkt på tidigare.


Såg en dålig brittisk Wallander-film och var tvungen att dels muntra upp mig själv för att genomlida filmen, samtidigt som mina humlade öl i skafferiet bara blir sämre och sämre för varje sekund..
Hornbeer Imperial IPA. Väldigt mörk tingest, hyfsat trevlig. Fick ta fram lite ost för att balansera upp sötman i ölen. Det jag mest minns från kvällen är den sjuka etiketten. Jag kan inte direkt påstå att Hornbeers "målningsliknande" etiketter faller mig i smaken. Nä, tacka vet jag Sidenapa med rakade bröstvårtor..


Hade en öl kvar från Weines och min beställning från CrackedKettle och det var en Victory Hop Wallop DIPA. Helt klart en öl jag skulle köpa igen om jag fick chansen, den var nämligen inte särskilt dyr, jag har för mig den låg runt 3-4 €. Fortfarande hyfsat fräsch, ett underbart skum, fruktig humlearom och trevliga toner av lite karamell utan att det blev för sött, med en väntad efterbeska.


Lite arkeologvarning är det allt när man rotar fram en Twin Sisters ur skafferiet. Jag lovar, jag har ingen äldre IPA än denna hemma..
Var riktigt förtjust i den när den kom i höstas. Köpte säkert 8 flaskor, den var nämligen riktigt prisvärd - ca 80 spänn för en bomber. Passionsfrukt minns jag, och det känner jag fortfarande även om den blivit bra mycket sötare. Har för mig den var mycket grumligare förr också, är det något som kan försvinna med tiden? Kanske någon hembryggare vet.
Fortfarande en öl jag skulle köpa igen och igen, om den bara kunde komma hit lite oftare och färskare. Men den dög helt klart ikväll..

Känner att jag måste runda av veckan med något svart ikväll..
Såg att det står en Weasel i skafferiet..

3 kommentarer:

Markus sa...

Bra initiativ att du rensar upp bland dina humlebomber. Hur skulle det se ut om din sista Twin Sisters hade blivit ett Barley Wine;-)

Anthony sa...

Ja om man finga få tag på lite "left >Hands" ;) Suck man minns denna nektar...

Anders sa...

Som kommentar på att ölen blir klarare med tiden...

Jo! Det blir den! Det är det främsta verktygen jag använder för att få klarare öl. Dock så lägger jag alltid min öl på fat, vilket ju till viss del innebär att "grumlet" försvinner från botten ut i glaset lite då och då. Vet inte hur pass mycket klarare det blir när det ligger på flaska.

Men kanske att proteinerna som grumlar ölen löser upp sig med tiden, som att lite jäst är kvar och klarnar upp ölen, vad vet jag! :)

Men det finns en anledning till att man lagrar lageröl väldigt länge... även kosmetiska skäl!

 
dempabeer ©2009
Design by Daniella Weiler