fredag 22 maj 2009

Snabbesök i Sthlm

Jag var ledig onsdag, torsdag så jag köpte mig några billiga tågbiljetter på tradera, och gjorde en snabbvisit på Oliver Twist. Tjabbade lite med Jugge, som kvällen till ära blev intervjuad av Söder-TV.

Lömsk som han är Jörgen så påpekade han för dom att de borde intervjua mig med, ölbloggare som jag är. Vi får se vad resultatet blir..
Drack en Dark Star HopHead, på cask. 3.8%, ganska skön citrus och god "folköl".
Sen blev det en Nögne IPA på fat, och en avslutande Rogue ? Verkar ha missat ta foto på ölen, men det var nån känd galen krabbfiskare på etiketten iaf :) Bartendern sa det var en riktig humlebomb, men jag vet inte jag..
På slutet dök Jugge förbi med några smakprover: Braunstein Heritage från 2005, och Rogue Deadguy Whisky, det var dock ingen höjdare.



Fick med mig en trevlig avskedsgåva: Stone Ruination IPA Curry Mustard Grilling Sauce. Gött!

Vi rundade av med ett besök på Akkurat där en flaska Bell's Expedition Stout inmundigades. Otroligt god, fruktansvärt len och lättdrucken men med mycket smak. Härligt.




Igår drog vi förbi 3 Små Rum en sväng, det blev två kupor Huvill (typ dubbel-ipa från Närke), en kupa InternationAle (typ IPA från Närke) och ett glas Tripel Karameliet. Den senare hade en fantastiskt lååång eftersmak, till och med frugan tyckte den var "bra för att vara öl".
Det var roligt att frugan, som i vanliga fall inte alls gillar öl trots sitt tjeckiska/finska ursprung, gladeligen drack två flaskor Kriek och nästan en hel Duchess Du Bourgogne som Reza bjussade på!
Minns inte nu i efterhand vilken Kriek det var. Det var ingen av de på Systembolaget. Inte Timmermans, Liefmans, Lindemans, Boon.. hjälp?

6 kommentarer:

Weine sa...

Dempa det lät inte allt dumt detta! På tal om Nögne IPA så drack jag en av de som vi privatimporterade för några månader sedan. Tyvärr finns det inte någon humle kvar i den. Synd att ölen är 1,5 år redan vi leverans från importören "Brill"., speciellt när det rör sig om en IPA. Har en kvar tror jag. Antar att den du köpte på fat var humlig och god? De jag köpte tidigare i Köpenhamn har varit mycket trevliga.

Är grymt sugen på denna Bell's Expedition Stout, vad tog de för den, typ 150 kr eller?

Hämtade upp mina öl hos Christer i går och allt slutade med att Christer bjöd in mig, Victor och Andreas på en vansinnig blindprovning.

Gyllenbock sa...

Är du i Stockholm utan att säga till? Ajabaja! :)

Bell's Expedition Stout låter väldigt trevlig. Måste helt klart provas.

dempa sa...

Weine: Har en flaska Nögne kvar hemma. Drack en för inte så länge sedan men minns inte vad jag tyckte, den var en avslutning på kvällen så det kanske var därför ;)

Expedition Stout ja, den var fin. Vet dock inte vad de tog för den, det var inte jag som betalade den rundan ;)

Anders sa...

Tack för en trevlig kväll! :)
Nästa gång får jag försöka att få ner lite hembryggd på flaska... Bryggde en DIPA dagen efter som verkar lovande... Doftar grapefruktjuice genom jäsröret i alla fall ;)

Stouten var 175 kr billig för dom som undrar! Som hittat med andra ord! ;)

dempa sa...

Ja det var riktigt trevligt Anders, hoppas vi får göra om det snart. Säg till om ni är sugna på en sväng nedåt i sommar, ta med jycken och några dubbel-ipor, låter ljuvligt med grapefruktjuice ;)

Emla sa...

Det var Capten Sid från Deadliest Catch! (på rogue-flaskan) Den bästa dokumentärserien som finns att beskåda!
// Emla

 
dempabeer ©2009
Design by Daniella Weiler